آکادمی, آموزش سئو, سئو (بهینه سازی وب سایت), موتورهای جستجو

آموزش سئو معرفی ابزار کوتاه کننده لینک گوگل

Goo.Gl

طولانی شدن لینکها یکی از مشکلات افرادی است که در اینترنت از لینکهای مختلف استفاده می­کنند و تمایل دارند لینک سایت خود را در وب سایتهای دیگر نمایش دهند. بخصوص برای وب سایتهایی که لینک­های فارسی دارند، با توجه به اینکه کاراکترهای فارسی در آدرس اینترنتی (URL) به صورت کدهای یونیکد ظاهر می­شوند این موضوع اهمیت ویژه­ای پیدا می­کند و در برخی از موارد حتی به دلیل طولانی شدن لینک، لینکها به صورت ناقص ایجاد می­شوند که عملا نه تنا مزیتی برای مدیر سایت ندارند بلکه باعث ایجاد خطا و مشکل روی سایت می­شوند.

از طرف دیگر، بدست آوردن آمار و اطلاعات صحیح و دقیق از نحوه عملکرد و بازدهی رسانه­ های مختلف اینترنتی، اهمیت بسیار زیادی برای مدیران سایت­ها دارد. فرض کنید که فردی تصمیم گرفته است محصول خاصی را با قیمت 1000 تومان در سایت خود بفروش برساند. برای چنین کاری از سه منبع مختلف برای تبلیغات استفاده می­کند: شبکه اجتماعی فیسبوک، تبلیغات بنری و تبلیغات از طریق ارسال ایمیل. پس از انجام تبلیغات، موفق می­شود 10 محصول را به فروش برساند. آیا بر اساس اطلاعات فوق می­توان نتیجه گیری کرد که کدام روش تبلیغاتی برای او مناسبتر بوده است؟

در صورتی که آمار دقیق تعداد افرادی که از هر کدام سه منبع فوق به سایت مراجعه کرده­ اند و همچنین منبع اصلی که افراد را به سمت سایت هدایت کرده است نداشته باشیم، نمی­توانیم تصمیم درستی در مورد برنامه­ریزی­های بعدی برای تبلیغات انجام دهیم. حتی در بسیاری از مواقع لازم است که آمار ورودی یک منبع خاص را بر اساس زمان یا پارامترهای دیگر تحلیل کنیم، به عنوان مثال ممکن است متوجه شویم که اکثر افرادی که از طریق فیسبوک به سایت ما مراجعه کرده­اند در بازه زمانی 7 تا 11 شب بوده است و در تبلیغات بعدی بر همین اساس برنامه­ریزی انجام دهیم.

آمار فوق را می­توان از طریق نرم افزارهای تحلیل­گر مانند گوگل آنالیتیکز استخراج کرد و برای هر یک از منابع و نحوه تبدیل بازدید آن به مشتری برنامه­ریزی مشخصی انجام داد، روش دیگر برای تحلیل منابع ورودی استفاده از ابزار کوتاه کننده لینک گوگل است.

با استفاده از این ابزار کوتاه کننده لینک گوگل می­توانید آمار زیر را بدست آورید:

  • چند نفر بر روی لینک کلیک کرده­اند
  • نمودار زمانی تعداد کلیک­ها
  • تعداد کلیک روی لینک به تفکیک منابع مختلف تبلیغاتی
  • آمار مرورگر افرادی که بر روی لینک کلیک کرده­اند
  • مکان جغرافیایی افراد
  • سیستم عامل افرادی که روی لینک کلیک کرده­اند

مزیت خاصی که ابزار کوتاه کننده لینک گوگل نسبت به گوگل آنالیتیکز دارد این است که برای استفاده از گوگل آنالیتیکز شما حتما باید به کدهای سایت دسترسی داشته باشید و مالک سایت باشید، اما در ابزار کوتاه کننده لینک شما می­توانید هر لینکی را قرار دهید و به راحتی آمار کلیک آن را تحلیل و بررسی نمایید. به عنوان مثال شما می­توانید لینکهای تبلیغاتی سایت خود را با استفاده از این ابزار ایجاد کنید و آمار افرادی که بر روی هر یک از بنرها کلیک کرده­اند را بدست آوردید و به مشتری خود ارائه کنید.

جهت استفاده از ابزار کوتاه کننده لینک کافیست که به آدرس goo.gl مراجعه کنید، در این صفحه یک بخش برای ورود آدرس اینترنتی قرار دارد، پس از وارد کردن آدرس می­توانید لینک آن را دریافت کنید. در کنار لینک دریافت شده بخشی با عنوان details قرار دارد که با کلیک بر روی آن می­توانید آمار دقیق افرادی که بر روی لینک کلیک کرده­اند را مشاهده کنید.

ممکن است این سوال در ذهن شما بوجود آمده باشد که با استفاده از این ابزار امتیاز لینکهای ورودی به صفحه مقصد که از نظر روباتهای گوگل اهمیت زیادی دارد از بین می­رود و این موضوع ممکن است برای بهینه سازی سایت مشکل ایجاد کند، اما به هیچ وجه چنین اتفاقی نخواهد افتاد و لینک فوق به عنوان یک لینک ورودی به صفحه مقصد محاسبه خواهد شد زیرا ابزار کوتاه کننده لینک گوگل از کد 301 برای ارجاع صفحه استفاده می­کند که روباتهای موتورهای جستجو آن را تشخیص می­دهند.

امتیاز ویژه دیگری که این ابزار در اختیار شما قرار می­دهد، نمایش بارکد دوبعدی سایت یا QR Code است که با انتشار آن در تبلیغات مختلف می­توانید این امکان را برای افرادی که از موبایل هوشمند استفاده می­کنند فراهم کنید تا با اسکن کردن این بارکد به سایت شما دسترسی پیدا کنند و آمار این افراد را نیز محاسبه کنید.

بدست آوردن آمار مناسب و تجزیه و تحلیل این آمار می­تواند کمک بسیار زیادی به رشد کسب و کار اینترنتی شما بکند، امیدوارم که با استفاده مناسب از ابزار کوتاه کننده لینک گوگل بتوانید منابع ورودی سایت خود را به خوبی تحلیل کنید و از طرف دیگر از ایجاد لینک­های معیوب و شکسته به سایت خود جلوگیری نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید