آکادمی, آموزش سئو, سئو (بهینه سازی وب سایت), موتورهای جستجو

آموزش سئو Bounce Rate چیست؟ دفع کاربر

Bounce Rate

Bounce Rate

bounce rate نرخ دفع بازدید کننده از سایت است. هر چقدر کاربران بیشتر از سایت شما فراری باشند این مقدار که به صورت درصدی است افزایش می باید(بدتر می شود).

اشتباهی که هنوزم خیلی از کاربران غیر حرفه ای مرتکب می شوند، توجه بیش از حد به رتبه الکسا است. رتبه الکسا با bounce rate بالا به هیچ دردی نمی خورد! اگر شما در سایتی با رتبه الکسای ۱۰۰ ایران که دارای bounce rate بالای ۸۰ درصد است، تبلیغ بگیرید، انگار در هیچ سایتی تبلیغ نکرده اید! چون کاربران زورکی (معمولا از طریق پاپ آپ) وارد ان سایت شده اند و بلافاصله سایت را می بندند.

اهمیت به کاربر، امروزه یکی از اصل های اساسی سئوست. همانطور که در پست تاثیر رتبه الکسا گفتم، میزان بازدید ارتباطی به سئو ندارد. ولی نگه داشتن کاربر در سایت، کاملا به سئو مرتبط است. گوگل اکنون این گونه شعار می دهد: برای کاربر مفید باش و کاربر را راضی نگه دار! من هم با تو دوست خواهم شد! پس قبل از هر چیز، سعی در پایین نگه داشتن bounce rate سایتتان داشته باشید.

اما عدد مناسب bounce rate چه عددی است؟

[tie_list type=”checklist”]

  • نمی توان برای همه سایت ها یک نسخه پیچید! اما شک نکنید bounce rate بالای ۶۰ درصد اصلا عدد خوبی نیست. وقتی بالای ۶۰ میرود (۷۰ و ۸۰) ۹۹ درصد مربوط به سایتهایی است که از ابزار شوم پاپ اپ استفاده کرده اند که جز ضرر برایشان چیزی ندارد.
  • عدد ایده آل bounce rate بین ۰ تا ۲۰ درصد است. (صفر وجود ندارد. از ۱۰ درصد شروع می شود).
  • عدد طبیعی و مناسب و قابل افتخار برای یک سایت ۳۰ تا ۴۰ درصد است.
  • عددی که قابل تحمل است ۵۰ درصد است و ۶۰ درصد عددی است که باید به خود آیید که یک جای کارتان ایراد دارد. درباره بالای ۶۰ درصد هم اصلا صحبت نکنید!
  • سایت های آموزشی، که مطالب مفید و منحصر به فرد و جذاب دارند، ۳۰ و ۴۰ درصد، بسیار مناسب است. این سایت ها می توانند به کمتر از عدد ۳۰ درصد هم برسند!
  • سایت هایی که کاربر کار زیادی در انجا ندارد، مثل قیمت ارز، خرید شارژ، بین ۴۰ تا ۵۰ درصد عدد بسیار مناسبی است.
  • سایت هایی که جستجو محور هستند، مثل سایت های نیازمندی (املاک، خودرو، عمومی،صنعت، ساختمان،ارتباطات و …) ، بین ۳۰ تا ۴۵ درصد عدد مناسبی است.
  • سایت های شرکتی و خدماتی که کاربر صرفا در آن چند محصول و تلفن تماس می بیند، ۵۰ درصد عدد مناسبی است.

[/tie_list]

آیا عدد مناسب bounce rate استثنا هم دارد؟

بله! اعداد یاد شده با فرض این است که هیچ بازدید مصنوعی و پاپ آپی در کار نباشد.

همچنین پایین بودن رتبه سایت شما در صفحه اول گوگل (پایین صفحه اول گوگل)، می تواند منجر به افزایش bounce rate شود که در این صورت چاره ای نیست و اشکالی ندارد و اعداد یاد شده در این حالت افزایش می باید و جای نگرانی نیست. زیرا وقتی کاربر به سایت شما می رسد، دیگر خسته شده است و قبل از آن سایت های مشابه دیگر را دیده است. لذا سایت های جدید را نگاهی می اندازد و زودتر خارج می شود (حوصله گشت و گذار کاربر کمتر شده است).

Bounce Rate چگونه توسط موتورهای جستجو تشخیص داده می شود؟

این تصور وجود دارد که وقتی کاربر روی کلید back مرورگر کلیک می کند نشان از این است که کاربر از آن صفحه خوشش نیامده و بر می گردد و bounce rate بالا می رود. من این دیدگاه رو به دلایل زیر رد می کنم:

۱- لزوما کلید بک به معنی دفع کاربر نیست. من خودم خیلی اوقات وقتی مطلبی رو مطالعه می کنم، بعد از اون از کلید بک مرورگر استفاده می کنم. و خیلی موارد در صفحه قبلی، چیزی بود که قصد داشتم برگردم و اون رو ببینم.

۲- گوگل در تشخیص کلید بک مرورگر ها ناتوانه.گوگل چطور می تونه بفهمه روی فایر فاکس یا مرورگر مزخرف IE، یا هر مرورگر دیگه ای، کلید بک، کلیک شده؟تنها می تونه از مرورگر کروم که برای خودش هست این رو رصد کنه که تاثیر دادنش هم به دلیل شماره یک منطقی نیست.و اینکه خیلی ها از کروم استفاده نمی کنند.اگر گوگل میزان کلیک بک کروم رو نقطه منفی حساب کنه، بخشی از اطلاعات رو در الگوریتم خودش به حساب آورده (کاربرانی که از کروم استفاده می کنند) و بخشی رو به حساب نیاورده (کاربرانی که از کروم استفاده نمی کنند). پس در این صورت الگوریتم غلطی از آب در میاد و گوگل هم این گونه محاسبه نمی کنه!

۳-هیچ کس توان تشخیص اینکه کاربر چه مدت در سایتی باقی مونده رو نداره.گوگل چطور می تونه تشخیص بده که روی ضربدر (خروج) تب یا مرورگری کلیک شده و چطور می تونه بفهمه چه زمانی سایتی باز شده که بخواد بفهمه کاربر چه مدت داخل اون سایت بوده.تنها اگر کد های google analytics یا هر آمارگیر دیگه ای روی سایت شما وجود داشته باشه، فقط و فقط برای سایت خودتون این موضوع قابل تشخیص است.

اما سایت الکسا تا حد زیادی bounce rate رو درست تشخیص میده. استفاده از DNS سرور ها و لایه های عمیق تر شبکه در سطح اینترنت، برای تشخیص اینکه چه مقدار درخواست (آموزش درخواست و پاسخ در وب رو مطالعه کنید) در چه بازه زمانی به سایت اومده و سایت قبلی قبل از درخواست چه سایتی بوده، می تونه عواملی باشه که الکسا یا موتورهای جستجو بتونن از این روش ها، به اطلاعات نسبی درباره bounce rate یک سایت دست پیدا کنند.

چه کار کنیم که bounce rate کاهش یابد؟

راه کار های زیر به شدت در افزایش bounce rate موثر است.

۱- جستجوی خوب و خوش دست با نمایش صحیح نتایج در سایت

بخصوص برای سایت های جستجو محور مثل سایت های نیازمندی.اگر کاربر از جستجو لذت ببرد، وقت زیادی را در سایت شما برای جستجو سپری می کند.علاوه بر این از کاربران ثابت شما می شود.در نتیجه bounce rate کاهش می یابد.

۲-وجود پست های مرتبط در مطالب

.بخصوص برای سایت های آموزشی و دانلود.در کل وجود هر گونه لینک مرتبط به صورت عکس و متن، به شدت در کاهش bounce rate موثر است. وقتی کاربر موضوعی از سایت شما را می خواند، ممکن است به موضوعات مشابه آن علاقه مند باشد. حتی اگر به موضوعی که اکنون در حال مطالعه ان است علاقه مند نباشد و سرسری آن را می خواند، یک لینک داخلی مرتبط، ممکن است همانی باشد، که کاربر به دنبال آن بوده است. لذا کاربر واقف می شود، روی آن کلیک کند و مطلب بعدی را مطالعه کند.در نتیجه bounce rate کاهش می یابد و کاربر را بیشتر می توانید در سایت نگه دارید.

۳-وجود لینک های داخلی مناسب.

ممکن است کاربر برخی اصطلاحات سایت شما را نداند. بهتر است در لای متن خود عبارت ها و کلمات مرتبط را لینک کنید که اگر کاربر درباره آن کلمه یا عبارت چیزی نمی دانست، روی آن کلیک کند و مطلب مرتبط را مشاهده کند.همین لینک ها خود لینک های مفیدی است که علاوه بر اینکه در سئو، نقش مهمی دارد، موجب کاهش bounce rate سایت شما می شود.

۴-UI قوی.

داشتن User Interface یا ظاهر سایت زیبا هم نقش مهمی در جذب و نگه داری کاربر دارد. هیچ کس دوست ندارد در جای زشت گشت و گذار کند.هر چند گشت و گذار او شامل محتوای سودمند باشد.

۵- UX قوی

User Experience قوی یا راحت کار کردن کاربر با سایت شما به شدت در کاهش bounce rate موثر است.UX قوی کار هر کسی نیست و تنها گرافیست های وب حرفه ای با اصول آن آشنا هستند.شما باید بتواند کاربر را راغب کنید که روی کلید ها و عکس های سایت شما کلیک کند و از کلیک کردن آن لذت ببرد.باید کاری کنید، کاربر به خاطر لذت خودش هم که شده با سایت شما ور برود(بله دقیقا ور برود و بازی بازی کند!). باید کاری کنید وقتی روی کلید درج نظر شما کلیک کرد، و پیغام نظر شما ثبت شد ظاهر شد، کاربر احساس کند عسل شیرینی خورده است. و یا کاری کنید که کاربر از بازی کردن با فیلتر های جستجوی سایت شما و تایپ در Text box شما، به حس خوبی دست یابد.همه اینها به علاوه هر چیزی که به ذهن شما می رسد، به معنای UX قوی است که متاسفانه در ایران کارشناسان حرفه ای کمی در این زمینه وجود دارند و در ایران به UI بیشتر از UX اهمیت می دهند.

۶-سرعت بارگذاری مناسب و عدم قطعی مکرر سایت

سرعت بارگذاری بسیار بسیار مهم است.هیچ کس دوست ندارد در یک سایت کند، گشت و گذار کند.شما باید فرض کنید همه اینترنت کم سرعت دارند.چرا صفحات یک مگابایتی و بالاتر تحویل کاربر می دهید؟چرا از سرور ها و هاست های کند استفاده می کنید؟ چرا عکسی که می تواند در همان ابعاد در مانیتور ها و دستگاه ها، با همان کیفیت، با حجم کمتر نمایش داده شود، با حجم بالا در سایت خود آپلود می کنید؟ شما به راحتی می توانید، با چند کلیک ساده در فتوشاپ، تصاویر خود را برای استفاده در وب، کم به شکل معجزه آسایی کم حجم کنید که به زودی آموزش کاهش حجم تصاویر در فتوشاپ برای استفاده در وب را قرار خواهم داد.

همچنین می توانید،فایل های js و css سایت خود را فشرده کنید و انها را cache کنید. اگر تصاویر شما مرتب تغییر نمی کنند، می توانید تصاویر خود را هم cache کنید. کش کردن تصاویر، از انجا که برای هر سیستم مدیریت محتوا و زبان برنامه نویسی، متفاوت است، بعدا به ان پرداخته می شود.

۷- وجود قوانین سخت گیرانه برای سایت های وب ۲

چه معنی می دهد که چندین قانون سفت و سخت در سایت خود پیاده کنید. کاربر به شما لطف می کند که وارد سایت شما می شود و در آن فعالیت می کند.پس با قوانین سخت گیرانه کاربر را دفع نکنید.کاری نکنید کاربر تا ابد با سایت شما قهر کند!

۸- محتوا و خدمات عالی!

محتوا و خدمات عالی باعث می شود، در خاطر کاربر ماندگار شوید و کاربر به شما علاقه مند شود. همین علاقه مندی موجب گشت و گذار بیشتر کاربر در سایت شما و کاهش bounce rate می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید