آکادمی, آموزش سئو, سئو (بهینه سازی وب سایت), موتورهای جستجو

آموزش سئو CTR و راه های افزایش آن

CTR
google CTR

google CTR

CTR مخفف Click Through Rate است، و به معنی نرخ کلیک نسبت به رتبه است. برای مثال اگر با عبارت x یکی از صفحات شما در صفحه اول در رتبه پنجم باشد، و آن عبارت، در روز، ۱۰ بار جستجو شود، سایت شما از طریق گوگل در آن عبارت، روزانه ۲ کلیک بخورد، مقدار CTR شما در رتبه ۵ صفحه اول برای ان عبارت، برابر با ۲۰ درصد خواهد بود (۲ کلیک از ۱۰ بار نمایش به کاربرانی که جستجو کرده اند).

CTR فقط برای موتور جستجو به کار نمی رود. سیستم هایی که خدمات PPC ارائه می دهند نیز به شما آمار CTR تبلیغ شما را گزارش می دهند. برای مثال وقتی بنر تبلیغاتی شما در سایت x در روز ۱۰۰۰ بار نمایش داده می شود و ۵۰ کلیک در روز دارد، CTR بنر شما، در آن سایت برابر با ۰٫۰۵ می باشد. (نسبت کلیک نسبت به مشاهده)

چه عددی برای CTR برای تبلیغات بنری مناسب است؟

نمی توان عدد مطلقا صحیحی ارائه کرد. اما به صورت کلی و عمومی، اگر سایت تبلیغ کننده، مرتبط باشد، ۰٫۰۱ (یک درصد) عدد بسیار خوبی است. و اگر غیر مرتبط باشد، ۰٫۰۰۱ و ۰٫۰۰۰۱ نیز کاملا طبیعی است. طبیعتا هر چقدر عدد بالاتری باشد بهتر است.که کاملا بستگی به جایگاه تبلیغ، بازدید کنندگان سایت تبلیغ کننده و موارد دیگر دارد.

چه عددی برای CTR در نتایج موتور جستجو و گوگل مناسب است؟

عدد دقیقی وجود ندارد. در سئو هیچ چیز مطلق نیست (شعار همیشگی ما!). اما به طور معمول مقادیر زیر برای صفحه اول موتور جستجو با توجه به موضوع، طبیعی است:

رتبه یک:

برای سایت هایی که مشابه انها هیچ فرقی ندارد و کاربر با هر نتیجه ای کارش راه میفتد و نیازمند سایت دیگر نیست مثل سایت های فروش شارژ، بین ۴۰ تا ۶۰ درصد طبیعی است.

برای سایت های دانلود که هر کدام ممکن است متفاوت باشند و کاربر با مراجعه به یک نتیجه، به هدف خود نرسد، بین ۱۰ تا ۳۰ درصد طبیعی است.

برای موضوعاتی که خاصیت گشت و گذار دارند.مثل عکس دکوراسیون، عکس بازیگران، جک و سرگرمی و تفریحی و … ، بین ۱۰ تا ۳۰ درصد طبیعی است.

برای سایت های با موضوع خاص صنعتی، تجاری، تجهیزات و … ، بین ۲۰ تا ۴۰ درصد طبیعی است.

برای سایت های آموزشی و خبری، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد طبیعی است.

رتبه دو:

رتبه دو فاصله دو برابری (نصف) با رتبه یک را دارد.همه مواردی که برای رتبه یک یاد شد ، برای رتبه دو، نصف تا یک سوم آن، کاملا طبیعی است.

رتبه سه و پایین تر:

هر چقدر رتبه از دو کمتر شود، تقریبا به نصف رتبه قبلی کاهش می باید.رتبه سه نصف رتبه دو.رتبه چهار نصف رتبه سه، رتبه چهار نصف رتبه سه و … .

رتبه ۱۰ صفحه اول:

بسته به موضوع جستجو شده، می تواند از کمتر از ۰٫۵ درصد تا کمتر از ۱۰ درصد متفاوت باشد.

کلیه مقادیر بالا مقادیر نسبی و حدودی است.میزان CTR برای موضوعاتی که حالت گشت و گذاری دارند،(مثل عکس بازیگران و جک و دکوراسیون، پاسخ پرسش خاص یا دانلود) ممکن است ۵ نتیجه اول گوگل دارای یک میزان نرخ CTR باشند.گاهی اوقات من شخصا به دنبال موضوعی هستم، چند نتیجه اول گوگل را روی تب های جدید مرورگر باز می کنم و سپس یکی یکی آن ها را مطالعه می کنم.در این حالت، میزان CTR از طریق من برای ۵ لینک اول گوگل، یکسان است و کاملا طبیعی است که در برخی موضوعات، رتبه های یک تا پنج یا گاها کل رتبه های صفحه اول، یک میزان CTR داشته باشند.

CTR چقدر در نتایج و رتبه بندی گوگل مهم است؟

گوگل هیچ وقت اشاره مستقیمی به CTR و باقی مباحث به صورت جزئی نکرده و نمی کند. اما بدون شک، طی دوره های زمانی، میزان CTR سایت های را بررسی می کند. ما در تجربه های خود به نقش مهم CTR پی بردیم و این موضوع را در دراز مدت تست کردیم. وقتی میزان CTR سایتی نسبت به رقبای خود تفاوت زیادی داشته باشد، گوگل با چشم منفی به آن سایت نگاه می کند و از استعداد آن سایت برای باقی ماند در صدر نتایج یا ارتقای رتبه، کم می کند. وقتی کارهای لازم برای حفظ CTR به اندازه طبیعی را انجام ندهید، سایت شما بعد از ارتقا، مرتب به عقب رفتن گرایش پیدا می کند.

چطور می توانیم CTR را افزایش دهیم؟

۱- استفاده از meta description مناسب. (بهینه سازی meta description را مطالعه کنید)

۲-استفاده از rich snippet ها برای نمایش ستاره در نتایج گوگل (نمایش تصویر نویسنده در نتایج گوگل دیگر منسوخ شد!)

۳-استفاده از عنوان مناسب برای صفحات (بهینه سازی title صفحات)

۴- پرهیز از محتوای نامناسب و تکراری، خدمات بی کیفیت، ظاهری نا مناسب و … آموزش bounce rate را مطالعه کنید. اگر کاربر با سایتی نامناسب از نظر ظاهر، محتوا، کیفیت و خدمات روبرو شود یا وقتی وارد سایت شما می شود او را به پاپ آپ ببنید، وقتی در آینده شما را در نتایج گوگل مشاهده کرد، روی سایت شما کلیک نخواهد کرد.در نتیجه CTR شما کاهش می باید.

۴-ارائه محتوا و خدمات خوب به کاربر.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید