آکادمی, آموزش سئو, سئو (بهینه سازی وب سایت), موتورهای جستجو

آموزش سئو اشتباهات کاربران درباره ی بک لینک Backlink

back links
backlink

backlink

با تغییرات گوگل و تغییر راهنمایی های گوگل در بخش راهنمای مدیران وب سایت ها google webmaster guideline، باورهای غلط و رایجی بوجود آمد و دلیل آن این بود که گوگل صراحتا مواردی را نوشته بود که شاید در نگاه اول و با نگاه بی دقت، نشان از بد بودن بک لینک بود.

شاید گوگل حق داشته باشد که این گونه بنویسید. زیرا کافیست گوگل بنویسد بک لینک خوب است! آن وقت در یک روز، کل وب دنیا پر از لینک اسپم می شود! (هم اکنون هم شده است!)

اما باور های غلط چه باور هایی است:

۱- بک لینک کلا بد است و سایت شما نباید بک لینک دریافت کند وگرنه رتبه شما آسیب می بیند.

۲-بک لینک زیاد بد است. بک لینک باید کم باشد (کم و زیاد خود تعریف دارد!)

۳- سایت x با بک لینک بالا آمده. پس به زودی افت می کند!

۴- با بک لینک خیلی راحت می توان سایت را به صدر نتایج گوگل آورد!

۵- بک لینک فالو خوب است و بک لینک نوفالو به هیچ دردی نمی خورد.

۶- بک لینک نوفالو خوب است و بک لینک فالو خطرناک است!

۷- بک لینک دیگر اثری در رتبه سایت ندارد.

۸- فقط با بک لینک سایت بالا می آید!

گوگل در راهنمای خود اعلام کرده است که بجای لینک سازی، محتوای مناسب تولید کنید تا دیگران خودشان شما را لینک کنند. اما واقعیت این است که لزوما با محتوای خوب، دیگران خود به خود شما را لینک نمی کنند! درباره این موضوع به طور مفصل در مقاله های نخریدن بک لینک، باید ها و نباید های لینک سازی ، به آن پرداختیم.

هر کدام از باورهایی که در بالا مشاهده کردید باورهای بی اساس و غلطی است که در بین وب مستران یا طراحان سایت آماتور، رسوخ کرده است. در ادامه به رد کردن این باور های غلط می پردازیم:

۱- بک لینک بد نیست! اعتبار هر سایت از بک لینک های او بدست می آید. یک سایت بدون بک لینک، سایت فوق العاده ضعیفی است! اگر هم اکنون سایتی بدون بک لینک، رتبه خوبی دارد، موضوع آن سایت بی رقابت یا کم رقابت است و یا بسیار قدیمی است و در موضوع خود سایت پیشکسوت است و یا امکان برتری رقبا بر او بسیار زیاد است!

۲- بک لینک زیاد بد نیست! اکنون کیفیت از کمیت مهم تر است! بله! بک لینک زیاد و بی کیفیت بد است! اما بک لینک زیاد و باکیفیت چرا باید بد باشد؟ به طور کلی بک لینک زیاد بد نیست! مگر اینکه بی کیفیت باشند. بک لینک کم و بی کیفیت هم بد است!

۳- با موراد بالا، طبیعی است، که اگر سایتی با بک لینک بالا بیاید و حداقل های on page seo و محتوا را داشته باشد، بالا می آید. چرا نیاید؟ و چرا افت کند؟

۴- به این سادگی ها هم نیست که صرف ایجاد یا خرید بک لینک، سایت به صدر نتایج گوگل راه یابد! لینک سازی در سطوح رقابتی به شدت پیچیده و دشوار است و باید یک متخصص بروز این کار را انجام دهد. صرف ایجاد یا خرید لینک با عبارتی که دوست دارید با ان در گوگل بالا بیایید، سایت رشد نخواهد کرد حتی ممکن است افت کند و اخطار هم بگیرید! اینجاست که عده ای با ضربه خوردن از بک لینک و لینک سازی، کلا این اعتقاد را پیدا می کنند که بک لینک بد است! اما واقعیت این است که این افراد لینک سازی را بلد نیستند (حداقل در سطح رقابت سایت خودشان) و دچار خطا می شوند. لینک سازی پیشرفته و بدون ریسک، موضوعی به شدت گسترده و وسیع و دارای صدها احتمال و فاکتور است و چیزی نیست که در یک جمله بتوان آن را آموزش داد. همچنین در ایران، افراد بسیار کمی هستند که به لینک سازی بدون ریسک و تضمینی مسلط هستند. دقیقا همینجاست که اشخاصی نا آگاه با لینک سازی بد، صاحبان وب سایت ها را از سئوکاران نا امید می کنند.

۵- بک لینک های نوفالو بسیار مفید و موثر هستند

۶- بک لینک فالو خطرناک نیست! اگر همه بک لینک های سایت شما فالو باشد ، بله، خطرناک است!

۷-فقط با بک لینک سایت بالا نمی آید! درست است که بک لینک مهم است اما همانطور که در آموزش بهینه سازی داخلی سایت (On Page Seo) گفته شد، محتوا و بهینه سازی داخلی سایت، پایه های سئو هستند و مانند چرخ اتومبیل عمل می کنند. یک اتومبیل بدون چرخ حرکت نمی کند! لذا بک لینک، محتوا و بهنیه سازی داخلی کارساز نخواهد بود.

۸- بک لینک و لینک سازی همچنان اصل اساسی سئو است. گوگل گفته و سعی کرده است که با اهمیت بیشتر به محتوا و رضایت کاربر، اهمیت بک لینک را کم کند. اما همچنان بک لینک ها مهم هستند. شاید در سال ۲۰۰۸ میلادی، بک لینک ها ۹۰ درصد سئو را معنا می بخشیدند. اما اکنون لینک سازی به ۱۰ درصد نرسیده است! شاید این عدد از ۹۰ درصد به ۶۰ یا ۷۰ درصد (فرض کنید ۵۰ درصد!۵۰ درصد عدد کمی نیست!) اهمیت در سئو رسیده باشد و در عوض فرایند های آن سخت تر شده است. اکنون لینک سازی به شدت دشوار تر از دو سال پیش است و همچنان در حال سخت تر شدن است!

پس برویم سراغ لینک و بقیه موارد را فراموش کنیم؟

همه موارد یاد شده به معنی فاصله گرفتن از محتوا و جذب کاربر نیست. منظور این نیست که به لینک سازی هجوم بیاوریم و محتوا را فراموش کنیم. همچنین منظور این نیست که توصیه های گوگل را نادیده بگیریم. موارد گفته شده، صرفا جهت ایجاد زاویه دید باز تر می باشد. شعار من همیشه این است که در سئو هیچ چیز مطلق نیست زیرا همه فاکتورها به هم پیچیده شده است. ممکن است در شرایطی واقعا اثر لینک سازی کمتر از ۵۰ درصد باشد و ممکن است گاها بیش از ۹۰ درصد باشد. در این مقاله سعی نکردم که فرمول و اعداد مطلقی به کار ببرم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید