آکادمی, آموزش سئو, سئو (بهینه سازی وب سایت), موتورهای جستجو

آموزش سئو کلاه سیاه، کلاه سفید، کلاه خاکستری

سئو کلاه سیاه کلاه سفید کلاه خاکستری
کلاه سیاه، کلاه سفید، کلاه خاکستری

کلاه سیاه، کلاه سفید، کلاه خاکستری

سئو و بهینه سازی وب سایت مانند هر حوزه دیگری مطلق نیست و از صفر و یک تشکیل نشده است! معنای کلاه سیاه و سفید در حوزه های دیگر بخصوص در امنیت کاربرد دارند. هکر های کلاه سیاه، هکر های خرابکار و سارق و پایمال کننده حقوق دیگران و وارد کننده خسارت هستند. هکر های کلاه سفید، از دانش خود برای مقابله با حملات سایر هکر ها جهت افزایش امنیت، و کاربرد های مفید، استفاده می کنند.

بیایید کمی درباره سئوی کلاه سیاه بحث کنیم!

در سئو نیز سئوکاران کلاه سیاه، با دور زدن قوانین گوگل و موتور های جستجو و دست به دامان روش های غیر متعارف، برای ارتقای رتبه خود در موتور های جستجو و گوگل اقداماتی انجام می دهند. جنگ میان اسپمر ها (کلاه سیاه کاران) و موتور های جستجو به خصوص گوگل، همیشه ادامه دارد. یک سئوکار کلاه سیاه مبتدی فقط روش های منسوخ شده را می داند و یا نتیجه نمی گیرد و یا در کوتاه مدت نتیجه می گیرد و پس از مدت کوتاهی ، نتیجه حاصل شده او از بین می رود (گوگل تشخیص می دهد).

اما یک سئوکار حرفه ای کلاه سیاه، روش های جدیدی ابداع می کند که هنوز الگوریتم گوگل آن را متوجه نشده است و سئوکاران کلاه سیاهی وجود دارند که با روش های کاملا غیر قانونی به نتیجه دلخواه خود می رسید و تا گوگل بخواهد حقه انها را متوجه شود، با اعمال تغییراتی در روش های خود، به بازی با گوگل ادامه می دهند و همچنان در صدر نتایج گوگل باقی می مانند.

عده ای فکر می کنند دیگر روش های کلاه سیاه منسوخ شده است و جواب نمی دهد. اگر شما هم چنین تفکری دارید سخت در اشتباه هستید. همانقدر که گوگل هوشمند می شود، انسان ها و کلاه سیاه کاران و اسپمر ها هم هوشمند می شوند و این بازی است که تا ابد ادامه دارد. آیا چون اکنون سیستم های امنیتی، دوربین های مداربسته، دزدگیر های پیشرفته آمده اند دیگر دزدی و سرقت از بین رفته است؟ طبیعتا خیر! تنها روش های سرقت تغییر کرده است. سارقان دیگر با شاه کلید درب ها را باز نمی کنند! کسانی که فکر می کنند سئوی کلاه سیاه دیگر جواب نمی دهد، یا فقط کوتاه مدت مفید است، فکر می کنند سارقان، هنوز با شاه کلید اقدام به دزدی می کنند!

برای مثال استفاده از لینک و محتوای مخفی یکی از روش های قدیمی سئوی کلاه سیاه است که هنوز هم در شرایط خاصی می تواند منجر به نتیجه شود. لذا من در اینجا این تفکر را که سئوی کلاه سیاه هیچ وقت نتیجه نمی دهد رد می کنم. در انجمن خود گوگل، (googleproductforum)، بارها اشاره شده است که گوگل همچنان دارای ضعف است و کلاه سیاه کارانی هستند که نتیجه می گیرند. آن هم از نوع پایدار! در میدان عمل و نتایج گوگل هم چنین سایت هایی وجود دارند.

منظور از این صحبت ها هم به هیچ وجه تشویق به استفاده از روش های کلاه سیاه نیست. تنها قصد من آگاهی از این است که پرستش گوگل و بی عیب خواندن کامل آن صحیح نیست و دیگر اینکه سئوی کلاه سیاه خود دارای سطوحی است که در سطح پیشرفته آن (مقابله با هوش مصنوعی گوگل) می تواند منجر به نتیجه شود و داستانی همیشگی است.

اما سئوی کلاه سفید چه می شود؟

سئوی کلاه سفید بهترین و ماندگار ترین و بی خطر ترین روش سئوست. روشی که تنها و تنها با پیروی از دستورات و قوانین موتور های جستجو و گوگل در طولانی مدت منجر به نتیجه می شود. اما سئوی کلاه سفید خیلی اوقات بی فایده است. شما برای یک سایت چت روم، سایت نیازمندی ، یک سایت خدمات طراحی سایت، چگونه می خواهید با روش های کلاه سفید به صدر نتایج گوگل با میلیونها رقیب برسید؟ آیا صرف درج محتوای خوب منجر به ارتقا به نتایج اول گوگل در موضوعات رقابتی می شود؟ بدون شک خیر. استفاده از روش های کاملا کلاه سفید ممکن است سالها زمان ببرد و یا هزینه به شدت سنگینی داشته باشد و در برخی از موضوعات با هزینه سنگین و زمان هم امکان پذیر نیست. اینجاست که سئوی کلاه خاکستری به میان می آید.

سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)

اغلب سئوکاران ایران و جهان (کسانی که واقعا مهارت و دانش سئو در سطوح رقابتی دارند) اگر هم خود ندانند، از روش ها gray hat استفاده می کنند. برای مثال، خرید بک لینک، از نظر گوگل به شدت نهی شده است و گوگل تهدید کرده که با خرید لینک، سایت های خریدار و فروشنده را جریمه می کند. در نتیجه می توان خرید لینک که مستقیما در تقابل با قوانین گوگل است را روشی کلاه سیاه به حساب آورد. لذا بسیاری از افراد دچار پدیده خود گول زنی می شوند و خود را فریب می دهند، لینک نمی خرند. ولی اقدام به درج لینک رایگان در سایت های مرتبط می کنند (به شکل توافق با آن سایت ها و یا قرار دادن لینک در سایت هایی که خودشان صاحب آن هستند) .همین کار سئوی کلاه خاکستری محسوب می شود. درست است که لینکی خریداری نشده است. اما به هر حال به شکلی مصنوعی، Link Building انجام شده است.

از نظر گوگل هر گونه Link که به صورت طبیعی داده نشود، مناسب نیست. گوگل اعتقاد دارد، که کاربران خودشان باید شما را لینک کنند. از انجا که در اکثر مواقع حتی با محتوای عالی سایت شما، این اتفاق نمی افتد (یا تعداد کسانی که لینک می دهند بسیار کم هستند) ، درج لینک توسط خود صاحب سایت یا سئوکار، یک حرکت کلاه خاکستری محسوب می شود. زیرا عملا با خرید لینک به جنگ با گوگل نرفته اید. اما آنچنان هم به حرف گوگل گوش نداده اید.۹۹ درصد افراد (حتی حرفه ای ها) ، عدم استفاده از روش های کلاه سیاه را ، روش های کلاه سفید تلقی می کنند. در حالی که این چنین نیست و روش هایی که نه کلاه سیاه نه کلاه سفید هستند، کلاه خاکستری نامیده می شود.

در شرایط خاصی خرید بک لینک می تواند از سئوی کلاه سیاه، به کلاه خاکستری تبدیل شود که در دو آموزش خرید بک لینک آری یا خیر و به چالش کشیدن نخریدن بک لینک، به طور مفصل به آن پرداخته شده است.

ترکیبی از روش های کلاه سیاه مثل لینک های مخفی ف با روش های قانونی و کلاه سفید نیز، در دسته روش های gray hat قرار می گیرد. در حالت عادی ، همه سئوکاران و صاحبان وب سایت ها، از روش های کلاه سیاه صرف، یا کلاه سفید صرف استفاده نمی کنند و بدون آنکه خود بدانند ، روش آنها کلاه خاکستری است.

از اساس، کلا، بحث سئو، با مفهوم gray hat گره خورده است. زیرا سئو با Link Building گره خورده است. Link building نیز همان طور که از نامش پیداست (لینک سازی)، کاری دستی است و توسط کاربران به صورت طبیعی داده نمی شود. در نتیجه می توان بحث سئو را از اساس، با مفهوم و روش های Gray Hat گره زد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید