طولانی شدن لینکها یکی از مشکلات افرادی است که در اینترنت از لینکهای مختلف استفاده میکنند و تمایل دارند لینک سایت خود را در وب سایتهای دیگر نمایش دهند. بخصوص برای وب سایتهایی که لینکهای فارسی دارند، با توجه به اینکه کاراکترهای فارسی در آدرس اینترنتی (URL) به صورت کدهای یونیکد ظاهر میشوند این موضوع اهمیت ویژهای پیدا میکند و در برخی از موارد حتی به دلیل طولانی شدن لینک، لینکها به صورت ناقص ایجاد میشوند که عملا نه تنا مزیتی برای مدیر سایت ندارند بلکه باعث ایجاد خطا و مشکل روی سایت میشوند.
از طرف دیگر، بدست آوردن آمار و اطلاعات صحیح و دقیق از نحوه عملکرد و بازدهی رسانه های مختلف اینترنتی، اهمیت بسیار زیادی برای مدیران سایتها دارد. فرض کنید که فردی تصمیم گرفته است محصول خاصی را با قیمت 1000 تومان در سایت خود بفروش برساند. برای چنین کاری از سه منبع مختلف برای تبلیغات استفاده میکند: شبکه اجتماعی فیسبوک، تبلیغات بنری و تبلیغات از طریق ارسال ایمیل. پس از انجام تبلیغات، موفق میشود 10 محصول را به فروش برساند. آیا بر اساس اطلاعات فوق میتوان نتیجه گیری کرد که کدام روش تبلیغاتی برای او مناسبتر بوده است؟
در صورتی که آمار دقیق تعداد افرادی که از هر کدام سه منبع فوق به سایت مراجعه کرده اند و همچنین منبع اصلی که افراد را به سمت سایت هدایت کرده است نداشته باشیم، نمیتوانیم تصمیم درستی در مورد برنامهریزیهای بعدی برای تبلیغات انجام دهیم. حتی در بسیاری از مواقع لازم است که آمار ورودی یک منبع خاص را بر اساس زمان یا پارامترهای دیگر تحلیل کنیم، به عنوان مثال ممکن است متوجه شویم که اکثر افرادی که از طریق فیسبوک به سایت ما مراجعه کردهاند در بازه زمانی 7 تا 11 شب بوده است و در تبلیغات بعدی بر همین اساس برنامهریزی انجام دهیم.
آمار فوق را میتوان از طریق نرم افزارهای تحلیلگر مانند گوگل آنالیتیکز استخراج کرد و برای هر یک از منابع و نحوه تبدیل بازدید آن به مشتری برنامهریزی مشخصی انجام داد، روش دیگر برای تحلیل منابع ورودی استفاده از ابزار کوتاه کننده لینک گوگل است.
با استفاده از این ابزار کوتاه کننده لینک گوگل میتوانید آمار زیر را بدست آورید:
- چند نفر بر روی لینک کلیک کردهاند
- نمودار زمانی تعداد کلیکها
- تعداد کلیک روی لینک به تفکیک منابع مختلف تبلیغاتی
- آمار مرورگر افرادی که بر روی لینک کلیک کردهاند
- مکان جغرافیایی افراد
- سیستم عامل افرادی که روی لینک کلیک کردهاند
مزیت خاصی که ابزار کوتاه کننده لینک گوگل نسبت به گوگل آنالیتیکز دارد این است که برای استفاده از گوگل آنالیتیکز شما حتما باید به کدهای سایت دسترسی داشته باشید و مالک سایت باشید، اما در ابزار کوتاه کننده لینک شما میتوانید هر لینکی را قرار دهید و به راحتی آمار کلیک آن را تحلیل و بررسی نمایید. به عنوان مثال شما میتوانید لینکهای تبلیغاتی سایت خود را با استفاده از این ابزار ایجاد کنید و آمار افرادی که بر روی هر یک از بنرها کلیک کردهاند را بدست آوردید و به مشتری خود ارائه کنید.
جهت استفاده از ابزار کوتاه کننده لینک کافیست که به آدرس goo.gl مراجعه کنید، در این صفحه یک بخش برای ورود آدرس اینترنتی قرار دارد، پس از وارد کردن آدرس میتوانید لینک آن را دریافت کنید. در کنار لینک دریافت شده بخشی با عنوان details قرار دارد که با کلیک بر روی آن میتوانید آمار دقیق افرادی که بر روی لینک کلیک کردهاند را مشاهده کنید.
ممکن است این سوال در ذهن شما بوجود آمده باشد که با استفاده از این ابزار امتیاز لینکهای ورودی به صفحه مقصد که از نظر روباتهای گوگل اهمیت زیادی دارد از بین میرود و این موضوع ممکن است برای بهینه سازی سایت مشکل ایجاد کند، اما به هیچ وجه چنین اتفاقی نخواهد افتاد و لینک فوق به عنوان یک لینک ورودی به صفحه مقصد محاسبه خواهد شد زیرا ابزار کوتاه کننده لینک گوگل از کد 301 برای ارجاع صفحه استفاده میکند که روباتهای موتورهای جستجو آن را تشخیص میدهند.
امتیاز ویژه دیگری که این ابزار در اختیار شما قرار میدهد، نمایش بارکد دوبعدی سایت یا QR Code است که با انتشار آن در تبلیغات مختلف میتوانید این امکان را برای افرادی که از موبایل هوشمند استفاده میکنند فراهم کنید تا با اسکن کردن این بارکد به سایت شما دسترسی پیدا کنند و آمار این افراد را نیز محاسبه کنید.
بدست آوردن آمار مناسب و تجزیه و تحلیل این آمار میتواند کمک بسیار زیادی به رشد کسب و کار اینترنتی شما بکند، امیدوارم که با استفاده مناسب از ابزار کوتاه کننده لینک گوگل بتوانید منابع ورودی سایت خود را به خوبی تحلیل کنید و از طرف دیگر از ایجاد لینکهای معیوب و شکسته به سایت خود جلوگیری نمایید.