پیج رنک گوگل (Google Page Rank و به اختصار PR) رتبه ای از یک تا ده، به صفحات وب سایت هاست.(نه دامنه). پیج رنک گوگل از سال ۱۹۹۶ میلادی متولد شد. در آن زمان کل وب جهان خالی از محتوا و بسیار بسیار محدود بود. همچنین هنوز استفاده از موتورهای جستجو باب نشده بود. گوگل در آن زمان با ابداع پیج رنک طیف وسیعی از وب مستران را به خود جلب کرد تا به انگیزه افزایش پیج رنک، به این موتور جستجو که در حالت محبوب شدن بود، روی آورند. گوگل در آن زمان ، بر اساس لینک های ورودی به سایت ها داده می شد پیج رنک را محاسبه می کرد و طبیعتا هر سایتی که لینک های بیشتری از سایر سایت ها به او ارجاع داده شده باشند، پیج رنک بالاتری می گرفت و صفحه که پیج رنک بالاتری دارد، از نظر گوگل صفحه مهم تری تلقی می شد.
پیج رنک هر صفحه را می توانید از سایت moonsy.com مشاهده کنید.
اما شاید از خود بپرسید چرا فعل های گذشته به کار برده می شود؟(می شد،می گرفت، محاسبه می کرد). زیرا پیج رنک گوگل، همزمان با تغییر وب جهان و مردم، تغییر کرد که در ادامه متوجه می شوید!
اما پیج رنک چگونه محاسبه می شود؟
گوگل به هر صفحه یک مقدار پیش فرض برابر با ۰٫۲۵ می دهد. یعنی یک صفحه دارای پیج رنک اولیه ۰٫۲۵ است. اگر سه صفحه به صفحه X لینک بدهند، پیج رنک صفحه X برابر با ۰٫۷۵ خواهد بود.
اگر پیج رنک از صفحه X به صفحه Y چند بار لینک داده شده باشد، یا صفحه ای به خودش لینک دهد، هیچ مقدار پیج رنکی منتقل نمی شود. اگر لینک صفحه مبدأ، لینک nofollow باشد، پیج رنک منتقل نمی شود. اگر صفحه مبدا، دارای لینک خروجی باشد، مقدار کمتری پیج رنک منتقل می شود.برای مثال اگر صفحه X دارای دو لینک خروجی باشد که یکی از آنها صفحه Y لینک شده باشد،نصف پیج رنک از صفحه X به صفحه Y منتقل می شود.
فرمول پیج رنک گوگل ابتدا مطابق شکل بوده است:
یک منهای مقدار اولیه منهای حاصل ضرب مقدار اولیه در جمع پیج رنک های صفحات لینک دهنده منهای تعداد لینک های خروجی آنها.
مقدار اولیه پیشفرض عدد ۰٫۲۵ بود که در طول مدت و تغییرات گوگل به ۰٫۵ و ۰٫۸ تغییر کرد.
پس از گذر زمان در سال ۲۰۰۷ و جان گرفتن بیشتر اینترنت و پر شدن سطح وب از وب سایت های مختلف و همچنین جا افتادن کامل موتور جستجوی گوگل در جهان، وب سایت ها و تجارت های اینترنتی، برای افزایش پیج رنک صفحات خود دست به دامان روش های متعددی شدند. تبادل لینک، خرید و فروش لینک، و فعالیت در سایت هایی که صرفا محل نگهداری لینک بودند(مزرعه لینک یا link farm) از این روش ها بود.سپس گوگل اقدام به مبارزه با خرید و فروش لینک و حذف سایت های خدمات تبادل لینک و مزرعه لینک و سایتهایی که از این روش ها استفاده می کردند نمود.
سپس در سال ۲۰۰۸ بحث follow و nofollow شدن لینک ها مطرح شد و قرار بر این شد که اگر لینکی nofollow باشد، پیج رنک را منتقل نکند. سپس گوگل اعلام کرد، اگر قصد دارید لینک خرید و فروش کنید حتما آن را nofollow کنید. (مقاله لینک های نوفالو را مطالعه کنید).
اما بازی به همینجا ختم نشد و گوگل مجبور شد، فرمول پیج رنک را تغییر دهد و دست آخر فرمول پیج رنک با اعمال تغییراتی در فرمولی که در بالا ذکر شد، تغییر کرد.فرمول دقیق پیج رنک دیگر معلوم نیست و هیچ مرجع قابل استنادی برای آن وجود ندارد.گوگل برای عدم رشد اسپمر ها و وادار کاربران به روش های صحیح سئو، دیگر حرفی از پیج رنک نمی زند.
پیج رنک ها به صورت لحظه ای محاسبه نمی شد و گوگل به صورت دوره ای پیج رنک ها را بروز می کرد.پس از سال ۲۰۱۰ شاهد تغییرات در پیج رنک ها بودیم.بسیاری از سایت هایی که تصور می شد باید پیج رنک بیشتری بگیرند، ناگهان کل پیج رنک خود را از دست دادند و بسیاری از سایت هایی که گمان نمی رفت پیج رنک آنها افزایش یابد، افزایش یافت.
پیج رنک ها تقلبی نیز به بازار آمد.اکنون بسیاری از پیج رنک ها قلبی است و روش هایی وجود دارد که بتوان پیج رنک تقلبی ایجاد کرد.حتی پیج رنک های تقلبی از نظر سایت هایی تشخیص پیج رنک و نوار ابزار هایی که پیج رنک گوگل را نشان می دهند ممکن است تقلبی تشخیص داده نشود.
پیج رنک های گوگل در قدیم هر سال ۳ تا ۵ بار به روز می شد.اما با گذشت زمان بخصوص بعد از سال ۲۰۱۰ بروز رسانی های پیج رنک های گوگل، به تاخیر افتاد.در سال ۲۰۱۰ فقط یک بار پیج رنک ها اپدیت شد.پس از سال ۲۰۱۲ نیز یک سال طول کشید تا در سال ۲۰۱۳ پیج نک ها اپدیت شد.در سال ۲۰۱۴ نیز اصلا پیج رنک ها به روز نشد! و هنوز هم در سال نوی ۲۰۱۵ میلادی به روز نشده است.
احتمال می رود، گوگل با عدم بروز رسانی پیج رنک ها قصد دارد راه را بر اسپمر ها و خریداران و فروشندگان لینک، تنگ کند.همچنین این احتمال وجود دارد که پیج رنک های فعلی، همگی پیج رنک واقعی که نزد گوگل محفوظ است نباشند تا موجب گمراهی فروشندگان و خریداران لینک و کلاه سیاه کاران شود! اما همچنان پیج رنک یکی از مواردی است که موجب می شود، خزنده های گوگل بیشتر به سایت سر بزنند و در نتیجه مطالب زودتر در نتایج گوگل قرار گیرد.
پیج رنک بالا داشتن به معنی این نیست که آن سایت بالای صفحاتی قرار می گیرد که پیج رنک پایین تری دارند(و برعکس).
با همه این توضیحات که به هیچ وجه نشان از بی اهمیت دانستن پیج رنک نیست، اکنون بهتر است صرف نظر از پیج رنک، به محتوا و جذب مخاطب بپردازید و به پیج رنک گرفتن سایت خود فکر نکنید.بدون شک اگر هم گوگل پیج رنک ها را به روز کند، به گونه ای به صفحات پیج رنک می دهد، که راه مجددا بر اسپمر ها باز نشود و دنیای اسپم، بیش از این جان تازه نگیرد.