کسب و کارهای زیادی در حال فعالیت در شبکههای اجتماعی هستند. تمام این کسب و کارها از این شبکهها به عنوان راهی برای ساخت پایگاه ثابت اجتماعی و افزایش بازدیدکنندهی سایت استفاده می کنند. اما به احتمال زیاد همهی آنها آنطور که انتظار میرود از محتوای تولید شده در شبکههای اجتماعی سود نمی برند.
اگر محتوا برای شما مهم است٬ جذب مخاطب از طریق این محتوا در شبکههای اجتماعی نیز باید برای شما مهم باشد. یکی از راهها اشتراک گذاری بیش از یکبار محتوای تولید شده است.
بلافاصله پس از انتشار پست٬ آن را در شبکههای اجتماعی پخش میکنیم. زمانی که پست را با افرادی که در لیست دوستانمان هستند به اشتراک میگذاریم٬ در اصل تعداد مشخصی از کلیک را برای پست تضمین میکنیم. اما زمانی که لینک را برای بار دوم به اشتراک میگذاریم چه اتفاقی میوفتد؟ آیا بازدید دوبرابر خواهد شد؟ براساس قانون بازدهی نزولی (برای اطلاعات بیشتر در مورد این قانون این لینک را مطالعه کنید.) این طور نخواهد بود.
اما اگر برای بار سوم لینک را پخش کنیم تعداد کلیکها (مجموع بار دوم و سوم) بیش از دوبرابر خواهد بود. آیا این آماری است که بتوان به صحت؟ آن شک کرد؟
البته این اتفاقات در شرایط ایدهآل است٬ اما نکته این است که هرچه لینک را بیشتر به اشتراک بگذارید تعداد بیشتری بر روی آن کلیک خواهند کرد.
آیا اشتراک گذاری بیش از یک بار محتوا خوب است؟
اشتراک گذاری بیش از یک بار محتوا میتواند همراه با بازخوردهای گوناگونی باشد. بعضی اصلا به اشتراک گذاری محتوا در اکانتهای شبکههای اجتماعی باوری ندارند٬ اما بعضی این کار با به دفعات انجام میدهند.
مساله این است که واقعا کسی اهمیت نمیدهد به چه تعداد لینک در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارید٬ بدترین اتفاقی که میتواند بیوفتد چیست؟ یکی از بخشهای مهم بازاریابی که معمولا آن را فراموش میکنیم آن است که دیگران متوجه هر تغییری که اعمال میکنیم نمیشوند.
دنبال کنندههای شما مانند خوانندههای RSS نیستند که یک بار محتوا را بخوانند و از آن عبور کنند٬ هرچه بیشتر روی محتوا تاکید بیشتری بشود به این نتیجه میرسند که این محتوا همان ارزش افزودهای است که به آنها قول داده اید. شاید اگر چندبار لینک را به اشتراک نگذارید اصلا محتوا دیده نشود.
چگونه اسپمر نباشیم؟
حتما شما در شبکههای اجتماعی افرادی را دیدهاید که لینکها را بی دلیل و بدون توضیح فقط پشت سرهم به اشتراک میگذارند و تنها باعث خراب شدن TimeLine میشوند.
شاید هدف از اشتراک گذاری بیش از یک بار این باشد که افراد بیشتری روی لینک کلیک کنند(حداقل در بازهی کوتاه مدت چنین است) اما این کاری نیست که ما توصیه کنیم. اگر بیش از حد کاری را انجام دهید مردم روشهایی را یاد میگیرند تا شما را نادیده بگیرند. اگر میخواهید برنامهای برای فعالیت در شبکههای اجتماعی خود داشته باشید باید یک سری قوانین را رعایت کنید.
- حواستان به دنبال کنندهها باشد: شبکههای اجتماعی برای همه است نه فقط شما.
- اسپمر نباشید: برنامهی زمانی تعیین کنید و براساس آن کار اشتراک گذاری را انجام دهید.
- خود را معیار قرار دهید: چگونه از شبکههای اجتماعی استفاده میکنید؟؟ تعریف و مرزهای اسپم برای شما کجا تعریف شده است؟
- ارزش افزوده ارائه کنید: همانطور که گفتیم اشتراک گذاری بیش از یک بار خود است تنها زمانی که ارزش افزودهای در محتوا شما وجود داشته باشد.