آکادمی, آموزش سئو, سئو (بهینه سازی وب سایت), موتورهای جستجو

آموزش سئو الگوریتم جدید پنگوئن گوگل

Google-penguin 1
penguin 3 analysis findings

penguin 3 analysis findings

با توجه به درخواست های زیادی که طی روزهای گذشته از بنده شد حاوی بر اینکه درمورد آپدیت جدید گوگل اطلاعاتی در اختیار شما دوستداران نوین وب ساز قرار دهم برآن شدم که این مقاله را منتشر کنم :

پنگوئن 3 که در 17 اکتبر سال 2014 ارائه شد، یکی از قابل پیش‌بینی‌ترین آپدیت‌های الگوریتم گوگل در سال های اخیر بوده است. پنگوئن طی یکسال اخیر تغییری نکرده است و بسیاری از وب مستران در برزخ پنگوئن نشسته اند و منتظر بهبود شرایط هستند. آنها لینک هایشان را بهینه کرده اند و هرکاری که از دستشان بر می آمده است را انجام داده اند و اکنون منتظر آپدیت جدید هستند. متاسفانه گوگل تا دوازده ماه اخیر با الگوریتمش درگیر بود و هیچ آپدیت جدیدی ارائه نشد.

بنابراین چند روز بعد از اینکه پیر فار در 21 اکتبر خبر از پنگوئن 3 داد، بعضی چیزها حذف شد.

  • اولاً اینکه این موضوع یک الگوریتم جدید بشمار نمی رود.
  • ثانیاً تغییر محسوسی را مشاهده نمی کنیم و بنظر می رسد که تغییرات بیشتر برای داخل کشور آمریکا است. مطمئنا چیزهای جدید زیادی برای دنیا وجود دارد اما فقط تعداد کمی از سایت ها هستند که باید در خود تغییر ایجاد کنند و بقیه همچنان بایستی منتظر باشند.
  • سوماً اجراییه گوگل بسیار آهسته است و ممکن است هفته ها طول بکشد تا بطور کامل اعمال شود. این مورد غیر طبیعی است اما با توجه به میکروسکوپ پنگوئن که در ورای آن حضور دارد قابل درک است. این نکته (نکته سوم) بسیار مهم تر از چیزی است که بیشتر مردم فکر می کنند. در حال حاضر بسیاری از وب مستران سردرگم شده اند که با آپدیت الگوریتم مجازات می شوند یا خیر (برای مثال آپدیتی در عرض یکروز اجرایی شود). اما این سردرگمی بسیار بیشتر می شود زمانیکه مدت اجرا طولانی شود.

درباره ی پنگوئن :

17 ام اکتبر 2014 (25 مهر 93) روزی مهم برای سئوکاران، وب مستران و صاحبان کسب و کار بود. پنگوئن که تمام سال منتظرش بودیم به مرحله اجرا رسید. گری ایلز از شرکت گوگل در کنفرانس SME اعلام کرد که پنگوئن قریب الوقوع است که می تواند به صورت الگوریتمی جدید یا ماجراجویی جالب برای وب مستران باشد. بنابراین ما بیش از پیش منتظر رسیدن پنگوئن 3 بودیم.

همچنان سوالات بسیاری در مورد نسخه جدید پنگوئن مطرح است. برای مثال، چرا آپدیت آن اینقدر طول کشید؟ آیا خسارت های ناخواسته ای وجود دارد؟ آیا نشانه های جدیدی به همراه دارد؟ آیا با تنوع بیشتری عملی می شود؟ و …

بنابراین زمانی که اولین نشانه ها از اجاریی شدن پنگوئن را دیدیم، بسیاری از ما شروع به کالبد شکافی و آنالیز موارد ترمیمی و جدید نمودیم.

نمای مبهم، مشکلی که داریم!

با توجه به تاخیر زیاد پنگوئن واضح بود که گوگل مشکلانی با الگوریتم دارد. هیچکس نمی داند که مشکلات دقیقا چه مواردی هستند اما می توان حدس زد که نتایج بررسی ها کمتر از حد قابل قبول است. نشانه الگوریتم‌های قبلی پنگوئن بسیار حاد بوده است. الگوریتمی که لینک های اسپم گونه سایت های کم کیفیت را هدف قرار داد. در مقایسه با الگوریتم‌های گسترده و پیچیده مانند پاندا تغییرات به وضوح دیده شد …

پاندا در مورد محتوای سایت ها بود که آنرا کمتر ملزم به تغییر میکرد. از طرف دیگر پنگوئن در مورد لینک های خارجی و لینک هایی که می توان آنها را دستکاری کرد، است. با اجرایی شدن هرچه بیشتر آپدیت های پنگوئن شما می توانید به نشانه های بیشتری از عملکرد آن و اتفاقاتی که رخ می دهد دست یابید. به عنوان مثال، راه اندازی کمپین های منفی سئو، اضافه کردن هر سایتی به هاستی که دارای سایت های کم کیفیت است که قبلا توسط پنگوئن منگنه شده اند و غیره. تمامی این موارد می تواند باعث آشفتگی الگوریتم شود که خسارت های جبران ناپذیری را ایجاد می کند. در این پست نمیخواهم با سئوی منفی درگیر شوم فقط میخواستم یادآوری کنم که چرا معتقدم گوگل برای ارائه آپدیت جدید دردسرهای زیادی داشت.

هدف من در این مقاله

در اینجا مختصرا مواردی را که از قبل در مورد پنگوئن 3 میدانستیم لیست نموده ام و سپس به نتایج بررسی های خودم خواهم پرداخت که در اکتشافات پنگوئن به آن‌ها رسیده ام شامل ترمیم‌ها، تنبیهات جدید، و دیگر موارد جالب که در بررسی ها به آنها رسیده ام. در واقع من توضیحات بیشتری در مورد پنگوئن، پاندا می دهم و موارد مبهم را باز خواهم کرد. پس شروع کنیم

مواردی که از قبل در مورد پنگوئن می دانستیم:

  • پنگوئن 3 در 17 اکتبر شروع به فعالیت نمود و در 21 اکتبر بطور رسمی اعلام شد.
  • نسخه ای جهانی است.
  • جدید است و در واقع آپدیت بشمار نمی رود. سیگنال های جدیدی اضافه نشده است.
  • سرعت آن کند است لذا چند هفته طول میکشد تا کامل شود. ترمیم ها سریعتر اعمال میشوند.
  • ارزیابی های بین المللی بیشتر است.
  • گوگل در مورد آپدیت اطلاع رسانی خاصی نکرد. این موضوع تا حدی عجیب است. من در ادامه مقاله تا حدودی در این مورد توضیح خواهم داد.

لرزش‌ های متعدد پنگوئن

در حال حاضر حدود 2 ماه از ارائه پنگوئن 3 می گذرد. برپایه طبیعت این آپدیت، نمی خواستم که این مقاله را سریع بنویسم. چونکه نیاز به داده های بیشتری داشتم تا بتوانم سایت های بیشتری را در طول اجرای آپدیت از نظر میزان اثرگذاری، تنبیهات جدید و ترمیم ها بررسی نمایم. این کاری بود که در این دو ماه (از 18 اکتبر) انجام داده ام. زمانیکه پنگوئن برای اولین بار اجرایی شد واضح بود که سرعت کند خواهد بود. می دانستم که پتانسیل زیادی برای رخ دادن فاجعه ای بزرگ (از نقطه نظر گوگل) وجود دارد. بنابراین امکان این وجود نداشت که در یک زمان بصورت جهانی عرضه شود. بجای آن، معتقدم که آنها پنگوئن را با آنالیز SERPها، تنظیم الگوریتم در هر جایی که لازم است و در نهایت افرایش و گسترش آپدیت ها آغاز کردند.

خصوصا در پنگوئن و در این دو ماه اخیر من لغزش های متعددی مشاهده کرده ام. حرکتی شاخص در 22 اکتبر اتفاق افتاد و سپس تغییرات بیشتری در 24 اکتبر رخ داد. بعضی از سایت ها ضربات سریعتری را از تغییرات پنگوئن دیدند درحالیکه بقیه سایت ها با تغییرات بعدی پنگوئن از آن مستفیض شدند!

برای مثال، یکی از مشتریان که به کمک پاندا و پنگوئن سئوی او را انجام داده ام در روز جمعه 24 اکتبر پیشرفت سریعی داشت. آمار آنها را در پایین می بینید. آنها از روز 24 اکتبر 48 درصد پیشرفت داشته اند.

pangoan

pangoan

فوق العاده است! خصوصا برای صاحبان کسب و کار. آنها در طول یک سال به سختی کار کرده اند تا سایتشان را از دیدگاه های مختلف شامل محتوا، لینکها، موبایل و … پاکسازی کنند. عالی است که ببینید آن تلاش زیاد با آپدیت های چندباره الگوریتم جبران می شود (آنها برای پاندا 4 ترمیم شده اند و در حال حاضر برای پنگوئن 3). بهرحال امسال سال خوبی برای آن هاست.

کمی بعد من کاملا منتظر لرزش های بیشتری در مقیاس جهانی بودم. به این معنی که سایت ها ضربات جدیدی را متحمل می شوند در حالی که بسیاری دیگر از سایت ها از روزهای ابتدایی اجرایی شدن پنگوئن 3 اثرات آن را دریافت کرده اند. برای مثال، سایتی ممکن است در 17 اکتبر مورد لطف یا تنبیه قرار گرفته باشد اما در طول لرزش های بعدی بالا و پایین شود. این موضوع را مشاهده کردم و همچنان نیز ادامه دارد.

ترمیم های بیشتر در طول پنگوئن 3

برای آن هایی که مدت زمان طولانی با پنگوئن می جنگند (بعضی با پنگوئن 2 در 22 می سال 2013)، این اپدیت غیر منتظره بود. بعضی از شرکت ها که با ان ها همکاری کرده ام در 12 تا 18 ماه گذشته به سختی کار کردند تا پروفایل لینکشان را بهینه کنند. این موضوع به این معناست که لینک های غیرطبیعی و هرز و همچنین استفاده از ابزارهای نادرست باعث سوق دادن سایتشان به سمت لینک های هرز می شود.

برای آنهایی از شما که با بهینه سازی لینک آشنایی ندارید، فرایند خسته کننده، دردناک و وقت گیر است و البته ممکن است مشکل لینک های مشابه نیز داشته باشید که چندباری در دایرکتوری ها مشاهده کرده ام.

این اتفاق زمانی می افتد که لینک های غیرطبیعی در دیگر دایرکتوری های کم کیفیت تکرار می شوند. وب سایت‌هایی که در این شرایط کمکشان می کنم بایستی بطور مستمر آنالیز شوند و پروفایل لینکشان بهینه شود. شما به سادگی یا به سرعت نمی توانید از مشکلات رها شوید. این راه سخت و دشوار به ما یادآوری میکند که هرگز نباید دوباره به لینک سازی اسپم گونه روی بیاوریم.

برای مثال، در اینجا سایتی را آورده ام که دارای صدها لینک اسپمی (بصورت پاپ آپ) در تابستان 93 است.

pangoan 2

pangoan 2

سایت هایی که شدیدا برای برطرف کردن مشکلات لینک هایشان تلاش کرده اند با انجام دادن یک تست توسط پنگوئن به لذت شگرفی دست پیدا میکنند. بعضی از سایت ها که تحت حمایت من هستند ارتقا بسیار خوبی با پنگوئن 3 دریافت کردند. من در ادامه دو مورد از ترمیم های اورژانسی انجام شده را آورده ام.

اولین مورد یک خرده فروش در تجارت الکترونیک است که متاسفانه در سالیان گذشته مسیر خطرناکی را طی کرده است. ان ها شرکت های سئوکار مختلفی را استخدام کرده بودند (بطور متوسط سالی یک شرکت) و هر کدام از آنها هزاران لینک اسپم گونه ساخته بودند. این داستان مشابهی است که از زمان اولین ارائه پنگوئن با آن برخورد کرده ام.

سایت موردنظر زمانی که با بنده تماس گرفت شکلی درست نداشت. بنابراین ما در اولین قدم با لینک های غیرطبیعی درگیر شدیم. من به سختی اما بطور کامل پروفایل لینک آنها را بررسی نمودم و لینک های اسپمی را نشانه گذاری کردم. آنها تیم کوچکی را برای خارج سازی این گونه لینک ها بکار گرفتند و هر چیزی که قابل پاک شدن نبود کنار گذاشته شد. ما فایل غیرقابل حذف را برای دوره چهار تا پنج ماهه مکرراً آپدیت کردیم.

اما، این نکته ای است که بسیاری از قربانیان پنگوئن با آن مشکل داشته اند. کار ما با بهینه سازی لینک در بهار 2014 تمام شد! هر کاری که می توانستیم انجام دادیم اما به وضوح به یک آپدیت یا ورژن جدیدی از پنگوئن نیاز بود. که مطمئنا آن نیز به زودی بوقوع می پیوست درسته؟ … به هیچ وجه. ما بایستی تا 17 اکتبر 2014 صبر می کردیم تا این اتفاق رخ دهد. خبر خوب این است که این سایت به سرعت تاثیرات مثبتی را شاهد بود. شما می توانید در نمودار زیر رشد کلیک و برداشت را از 17 اکتبر به بعد ببینید. همچنین ترافیک طبیعی گوگل پس از اجرایی شدن پنگوئن 52 درصد افزایش یافته است.

pangoan 3

pangoan 3

سایت بعدی را نیز به سرعت توضیح می دهم که محاسبات آن از 17 اکتبر آغاز شده است و دیده شد که بصورت پله ای افزایشی را شاهد هستیم که با لرزش ها و تغییرات مرحله ای پنگوئن که در ابتدای مقاله توضیح دادم همراه بوده است. آنها رشدی ناگهانی در 17 و 22 و نهایتا 25 اکتبر شاهد بودند. سایت تغییری فوق العاده از پنگوئن 2 و سپس پنگوئن 2.1 (که گوگل شروع به شمارش کرد) نشان می دهد. صاحب سایت درواقع درصد خوبی از لینک های غیرطبیعی را خارج یا nofollow کرده بود. شما تغییرات را در نمودار زیر مشاهده می کنید. توجه کنید به رشد های ناگهانی در لرزش هایی که قبلا بیان کرده بودم.

pangoan 4

pangoan 4

بررسی واقعیت – بعضی از وبسایت ها وضعیتشان مشخص نیست چون آپدیت هنوز بطور کامل اجرا نشده است.

باید اعتراف کنم که هرچند بعضی از شرکت ها را می شناسم که هنوز منتظر ترمیم پنگوئن هستند (در بعضی از سطوح). آنها مانند شرکتهایی که در بالا آمارشان را آوردم به سختی کار می کنند. آنها پروفایل لینکشان را (با ابزار disavow) پاکسازی کردند و بصورتی خستگی ناپذیر کارکردند تا مشکل خود با پنگوئن را برطرف کنند اما همچنان تغییری در وضعیتشان با پنگوئن 3 ندیده اند. همچنین شرکت های دیگری نیز هستند که از موارد مشابه رنج می برند.اما مجدداً، گوگل اعلام کرد که اجرای کامل ممکن است چندین هفته طول بکشد … بنابراین کاملاً محتمل است که این شرکت ها نیز تغییراتی را مشاهده کنند اما … در طول چند ماه.

نکته ای در مورد خطاهای disavow

در اینجا نکته ای با ارزش بیان میکنم در مورد یکی از مشتریان من که در چالش با پنگوئن 3 مرتکب اشتباه بزرگی شدند. آنها تصمیم گرفتند که ” disavow file” را در اواخر سپتامبر (بدون کمک من) آپدیت کنند در حالی که فایل دارای ارورهای جدی بود. من در نهایت با توجه به تعداد دامنه هایی که disavow شده بودند، مواردی عجیب در ایمیلی از طرف ابزار وبمستر گوگل دریافت نمودم. تعداد دامنه هایی که در GWT ثبت شده بود حدود چندصدتایی کمتر از تعداد قبلی بود که در disavow file ثبت شده بود. همچنین آن چندصد دامنه شامل هزاران لینک هرز بود. سریعاً با مشتری ام تماس گرفتم و آنها ایرادهای disavow file را برطرف نمودند و مجددا آپلود کردند.

وبسایت همچنان ترمیم نشده است (با اینکه در بعضی جهات بایستی اینکار انجام میشد). من واقعا نمیدانم اگر آن اشتباه باعث شده است که پنگوئن بطور کامل از سایت صرفنظر کند یا اینکه همچنان بایستی منتظر لرزشهایی در پنگوئن باشد تا ترمیم شود. امتحانش مجانی است.

بازدیدهای جدید پنگوئن

حال اجازه دهید به بخش منفی پنگوئن 3 بپردازیم. موارد جدیدی بعد از 17 اکتبر صورت گرفته است که من دقیق مورد بررسی قرار داده ام. به راحتی قابل تشخیص است که بعضی از تکنیک های لینک قدیمی هدف قرار گرفته است. تحقیقات من نشان داد که پنگوئن 3 الگوریتمی جدید نیست بلکه باز طراحی شده است.

برای مثال، لینک های anchor text کاملا منطبق از فهرست های اسپمی، بازار مطلب، کامنت های هرز، انجمن های اسپم و غیره در آپدیت جدید پنگوئن هدف قرار گرفته اند. نگاهی بیندازیم به توزیع anchor text هایی که در خطر پنگوئن قرار دارند.

برای مثال در اینجا توزیع anchor text را برای سایتی داریم که توسط پنگوئن 3 هدف قرار گرفته است. تعداد anchor text های کاملا منطبق را بررسی کنید.

pangoan 5

pangoan 5

برای افرادی از شما که در سئو تازه کار هستید، یک پروفایل لینک طبیعی اینگونه نیست. معمولاً anchor text کاملا منطبق، به تعداد کم و عبارت برند، بسیار زیاد وجود دارد، آدرس ها برای لینک به صفحات استفاده می شوند، همچنین عبارات طبیعی و مواردی از این دست زیاد است. اگر 20 عبارت anchor text بالایی شما کاملا منطبق باشد این یعنی شما دارید سیگنال “من طعمه ای چرب و نرم هستم” بسوی گوگل می فرستید و گوگل با فرستادن شکارچی پنگوئن پاسخ شما را می دهد! لذا نتایج نهایی چندان جالب نیست.

pangoan 6

pangoan 6

گیج هستیم گیج تر می شویم

باید اعتراف کنم که بعضی از ضربات ادامه دارد اما نه به شیوه ای درست. به عنوان مثال سایتی را پیدا کردم که ساختن لینک هرز را دو روز بعد از اجرایی شدن پنگوئن 2.1 در ماه اکتبر 2013 آغاز کرد… یا خداااااااا! صاحب این کسب و کار اصلا وقت خود را تلف نکرد درسته؟ همچنین آنها اطلاعی از پنگوئن نداشتند و اینکه چه ریسک بزرگی را دارند انجام می دهند. نهایتا آن سایت توسط پنگوئن 3 نابود شد.

من می توانم همچنان موارد دیگری را به شما نشان دهم اما متاسفانه کسل کننده است. زیرا که تمامی آنها شبیه به هم هستند… لینک های اسپمی از سایت های کم کیفیت و استفاده بیش از حد از anchor text های کاملا منطبق. بسیاری از ضرباتی که آنالیز کرده ام خوراک درجه یک پنگوئن بوده اند. این گونه سایت ها شبیه توپی هستند که در پارک آبی با پنگوئن ها با آن بازی می کنند و گوگل انها را از پارک بیرون می اندازد.

آپدیت بعدی و تناوب آن؟

در SMX گری ایلز توضیح داد که الگوریتم پنگوئن جدید ساختاری دارد که گوگل می تواند پنگوئن را بیشتر اپدیت نماید (شبیه پاندا). همه ی نشانه ها به بازطراحی پنگوئن 3 ختم میشد، بنابراین مطمئن نیستم که بطور منظم اپدیت پنگوئن را ببینیم(جدا از موارد اجرایی). این موضوع دلیل این امر است که بیشتر از یکسال منتظر اپدیت جدید بوده ایم…

همچنین از جان مولر در مورد آپدیت منظم پنگوئن سوال پرسیده شده بود که او پاسخ داد: فصل تعطیلات نزدیک است… اگر این حرف را فرض خود قرار می دادیم به ژانویه به عنوان نزدیکترین زمان ممکن برای ارائه آپدیت جدید پنگوئن نگاه می کردیم اما این زمان می توانست طولانی تر هم باشد یعنی مثلا بهار 2015!

مهم – مروری بر آپدیت های الگوریتم

در گذشته توضیح داده ام که با اجاریی شدن آپدیت های متنوع گوگل در یک زمان آدم دچار سردرگمی می شود. الگوریتم ساتدویچ از آوریل 2012 مثالی خوب در این زمینه است. گوگل پاندا، پنگوئن و مجددا پاندا را در عرض 10 روز ارائه کرد

خب می بینیم که در حال حاضر نیز پنگوئن 3 در 17 اکتبر اجرایی شد در حالیکه آخرین نسخه Pirate یک هفته قبل از آن ارائه شد. ما مشاهده کردیم که لرزشی در پاندا در روز جمعه 24 اکتبر رخ داد. مشتریان زیادی داشته ام که با پاندا مشکل داشته اند.

یک تاثیر بد از پاندا

panda 1

panda 1

یک ترمیم بزرگ از پاندا در همان زمان

panda 2

panda 2

این اتفاق چالشی بزرگ برای وبمستران است. بهرحال اگر سئوی سایت خود را برپایه الگوریتمی غلط انجام دهید مطمئن باشید که به مشکل برخواهید خورد. لذا بیخود زمان و پول و منابع خود را هدر ندهید.

همیشه از آخرین آپدیت گوگل خبر داشته باشید!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید